Heude heude heude,doe mij maar twee knackebröde! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Romy Alberts - WaarBenJij.nu Heude heude heude,doe mij maar twee knackebröde! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Romy Alberts - WaarBenJij.nu

Heude heude heude,doe mij maar twee knackebröde!

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

23 Februari 2013 | Zweden, Stockholm

Ja knackebröd is wel een toppertje hier hoor. Ze zijn er in alle soorten en maten. Maar ik heb er nog niet echt veel van gegeten. Ook hebben ze hier zoetbrood BAHHH VIESSS, zat ik daar op me werk met zoet brood en boterhamworst.. Terwijl mijn collega’s lekker aan de sushi of ander dingen zaten. IK MOET VOLHOUDEN. ROMY JE KAN HET. BLIJF NEDERLANDER, NOOIT AFWIJKEN VAN JE HEILIGE BROODJE MET KAAS..

Duss na enig zoeken hebben Marcus en ik zout brood gevonden:D Ennn bladerdeeg. Ik was vorige week de keukenbitch (zoals marc het noemt), en moest dus op mijn werk de keuken bijhouden, afval weggooien en de Vika (vyka, of fika of Fyka) organiseren. Ik wilde iets typisch Nederlands meenemen en na enige ideeën over bitterballen, stroopwafels en spacebrownies kwam ik op het ‘’briljante idee’’ appelflappen…. Ik ben tussen de middag naar de Icka geweest om vervolgens 2 zakken appels, een zak suiker(er waren geen kleintjes), een zak citroenen en 4 pakken bladerdeeg mee te nemen. Natuurlijk niet bij nagedacht dat ik die de hele dag mee moest slepen. Maargoed, ik het bladerdeeg in de vriezer op mijn werk gedaan en de wekker om 5 uur gezet om het niet te vergeten mee naar huis te nemen.

Vervolgens zit ik in de metro met me zakken vol appels en citroenen…..Gaat gvd me wekker… KUT!! Bladerdeeg vergeten, naja gelukkig zou ik die avond met Marc naar de liddl gaan om groot inkopen te doen voor het Nederlandse bezoek dat weekend. Rond 19:00 in de liddl aangekomen, geen bladerdeeg te vinden. Rond 19:45 in de coop supermarkt… geen bladerdeeg te vinden…. 20:00 op de autoweg GEEN supermarkt te vinden… 20:10 in de Icka supermarkt… eindelijk bladerdeeg gevonden YESSS alleen wel verkeerde vorm en €10,- voor 4 pakken! Naja uiteindelijk ben ik kwartvoor negen begonnen en alles ging mis. Deeg namelijk niet in de goede vorm, dus had het idee om het uit te rollen, geen roller te vinden, dus dan maar een aluminiumfolierol gebruiken. Na de eerste lading appelflappen er achterkomen dat ze blijven plakken aan het bakpapier, en er niet genoeg appelspul in zat. Vervolgens gedacht oooww dan stop ik toch nog wat spul er in als ze al gebakken zijn… Nooit doen want dat kan tot hele grote teleurstellingen lijden als je de volgende ochtend bij je heilige appelflappen gaat kijken! Uiteindelijk ben ik met vormloze, zachte appelflappen naar mn werk gegaan.. desondanks toch een klein succes.

Lekker interessant zo een verhaal over bladerdeeg he?? Ik zal even verder gaan met een aantal typisch Zweedse dingen.

Onderwerp 1 ‘’ Wat is er toch zo bijzonder aan de openbaren prullenbaken?’’. Als je op het station staat, loopt het niet storm bij de kaartjesmachine, Neee… maar bij de pullenbak staat wel een rij. Het is een echt hotspot, echt the place to be volgens de Zweedse zwervers. Ik dacht dat ze zochten voor eten of niet opgerookte peuken maar ze zijn op zoek naar flesjes en blikjes voor statiegeld. Akward!

Onderwerp 2 ‘’ wedstrijdje Nederlanders aanspreken’’. Ondertussen ben ik al 3 weken in Stockholm en ben al een stuk om 10 Nederlands tegen gekomen en aangesproken.. Marc nog geen. Vanaf nu staat de teller op nul en kijken we wie het meest tegen komt en aanspreekt.

Onderwerp 3 ‘’ Weer en verkeer’’. De eerste boete in Zweden is al binnen helaas. 1000 kronen! Ongeveer 130 euro! ECHT BELACHELIJK en heel oneerlijk. Alle auto’s staan rechts aan de weg met de punt richting de berg, ik sta ook rechts (heel netjes file geparkeerd) maar met de punt richting het dal. Naja dat kan dus blijkbaar niet.

Owja om af te sluiten nog even het weer bespreken…. Op het begin van mijn stage periode was het al om 4 uur donker. Het verbeterd langzaam want nu hebben we al tot 5 uur licht YES. Aan het einde van mijn stage is het tot 2 uur nachts licht en is er alweer een zonsopgang om 4 uur snachts. Raar he?

Oke leuke mensjes ik ga er weer van tussen

Zoals ze in zweden zeggen HEYDOAA!

xoxox

  • 23 Februari 2013 - 19:25

    Sigrid:

    Ha, ik vroeg me gisteren toevallig nog af of ik wat voor je mee moest nemen. Nu weet ik het, appelflappen!! Maar klinkt allemaal alsof je heel veel lol hebt daar, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 8182

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 Juni 2013

Once upon a time in a land called Sweden

Landen bezocht: